مدیتیشن و موفقیت تریدر در حساب پراپ


زمان مطالعه : 10 دقیقه

تاریخ انتشار : 1403/05/10

مدیتیشن قبل از ترید یک عمل تسلی بخش و رهاکننده است که کمک می‌کند قبل از شروع معامله، از لحاظ روحی تریدر آرامش کافی را دریافت کند. انجام مدیتیشن قبل از ترید می‌تواند تاثیرات بسیار مفیدی بر روی عملکرد داشته باشد؛ خصوصا در چالش‌های پراپ که چون اکثر تریدرها، به غلط، نگاه مسابقه‌گونه دارند، داشتن آرامش و برخورد کاملا تخصصی، در موفقیت او نقش به‌سزایی دارد. 

مدیتیشن و افزایش هوش هیجانی

ورزش مدیتیشن یک سری تمرینات ذهنی آرامش‌بخش است که افراد برای رها کردن استرس‌ و تنش انجام می‌دهند. این روش با تکنیک‌های ذهنی و فیزیکی، روی تنفس آگاهانه متمرکز می‌شود و آسایش را فراهم می‌سازد.

بسته به نوع مدیتیشن انتخابی، افزایش آرامش و تمرکز، کاهش اضطراب و استرس، مقابله با احساسات منفی و غم و..... به همراه می‌آورد. برخی از افراد حتی از مراقبه برای کمک به بهبود سلامت خود استفاده می‌کنند، مانند استفاده از آن جهت هضم سوگ عزیزان یا درمان بیماری هایی مانند ام اس. همچنین، مدیتیشن به عنوان یکی از تکنیک‌های پزشکی جایگاه خود را پیدا کرده است و برای درمان بعضی بیماری‌ها و عوارض روانی به‌خصوص افسردگی و اضطراب تاثیر دارد.

تمرینات مدیتیشن با قدمت چند هزار ساله، شامل سبک‌های مختلفی است که در سرتاسر جهان رواج دارد. در چند دهه اخیر، علم جدید به مطالعه دقیق مدیتیشن پرداخته‌است؛ به گونه‌ای که نمی‌توان نقش فناوری پیشرفته را در شناخت آن توسط علم نوین نادیده گرفت.

 به نظر می رسد، شخصی که مدیتیشن انجام می‌دهد جز نفس‌کشیدن یا تکرار یک‌سری آواها یا عبارات، کار خاصی انجام نمی دهد؛ درحالی که این، ظاهر کار است و فعل و انفعالات کاملا متفاوتی در مغز او جریان دارد. تکنیک‌های پیشرفته تصویربرداری و تشخیصی همچون تصویربرداری نوار مغز نشان می‌دهند که مدیتیشن قادر است روی مغز و سلامت روان، تاثیر مثبتی بگذارد.

دکتر ران الکساندر، روان‌درمانگر دکترا، در کتاب خود، ذهن عاقل، ذهن باز، (و با حمایت تحقیقاتی) گزارش می‌دهد که فرآیند کنترل ذهن، از طریق مدیتیشن، قدرت ذهنی، انعطاف پذیری و هوش هیجانی را افزایش می دهد.

انواع مدیتیشن و تاثیرات آن

1.     مدیتیشن تمرکزی Concentration Meditatio:

در مدیتیشن تمرکزی، فرد بر روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، صدا، یا عبارتی که تکرار می‌شود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی، یوگا، چی کونگ تمرکز می‌کند. هنگام متمرکز شدن، نگرانی و اضطراب از بین می‌رود و جای آن را احساس آرامش می‌گیرد، که بر روی بدن اثرات مفیدی دارد. درمدیتیشن یا مانترا هر چیزی که بتواند تمرکزی به وجود آورد مانند یک کلمه یا صوت ساده یا دیدن یک گل زرد در طول زمان مدیتیشن تکرار می‌شود تا روی افکار تمرکز حاصل شود و آرامش مد نظر حاصل گردد.

2.     مدیتیشن تفکری Mindfulness Meditation:

این نوع از مدیتیشن، با افزایش دقت روی حواس همراه است و بدون تفکر از حواس پنجگانه و افکار ناراحت کننده که در ذهن انسان خودنمایی کرده و اطلاعاتی دریافت می‌کنند و شخص بدون انجام فعالیت خاصی، فشارهای وارده به ذهن و حواس پنجگانه را تخلیه می‌کند.

اهداف مدیتیشن در زندگی روزانه

1.     مدیتیشن با هدف محبت و مهربانی یا کمک به دیگری

 هدف آن پرورش ابراز عشق و مهربانی نسبت به همه چیز، حتی دشمنان و منابع استرس است. در حالت تنفس عمیق، افراد حرفه ای ذهن را برای دریافت محبت باز می کنند؛ سپس پیام‌های محبت را به جهان، افراد خاص، و یا به عزیزان ارسال می‌کنند.

2.     اسکن بدن و آرامش تدریجی

آرامش تدریجی، که گاهی اوقات مدیتیشن اسکن بدن گفته می‌شود، روشی است که مردم را به اسکن کردن بدن برای حوزه‌های استرس تحریک می‌کند و هدف این است که به تنش توجه شود و اجازه انتشار آن را بدهند.

در طول جلسه استراحت تدریجی، افراد حرفه‌ای از انتهای بدن شروع می کنند، که معمولا پای آن‌ها است و در کل بدن کار می‌کنند اما در برخی اشکال استراحت تدریجی، ماهیچه‌ها را آرام می‌کنند.

آرامش تدریجی می‌تواند به ترویج احساسات عمومی و هم چنین ممکن است به درد مزمن نیز کمک کند از آنجا که آهسته و پیوسته بدن را آسوده می‌کند، برخی از مردم از این حالت برای کمک به خواب استفاده می‌کنند.

3.     مدیتیشن ذهن آگاهی

نوعی مدیتیشن است که افراد را بر آن می‌دارد تا هشیار باشند و در لحظه زندگی کنند. به جای اینکه در گذشته زندگی کنند و یا از آینده وحشت داشته باشند. نوعی از ذهن آگاهی در بیشتر انواع مدیتیشن دخیل است.

اهمیت مدیتیشن در ترید، از مبتدی تا پیشرفته

در تحقیقی که در مجله آمریکایی روانپزشکی منتشر شد، 22 تریدر بیمار مبتلا به اختلالات اضطرابی یا پانیک بعد از ترید، تحت یک آموزش مدیتیشن و آرامش 3 ماهه قرار گرفتند. در نتیجه، برای 20 نفر از این بیماران، اثرات وحشت و اضطراب به طور قابل توجهی کاهش یافته بود و معامله‌های موفق‌تری داشتند.

تفاوت بین یک تریدر موفق و ناموفق نحوه کنترل احساسات است. وضعیت ذهنی، تاثیر قابل توجهی در معاملات و تصمیم گیری‌ها دارد به خصوص اگر در حالت‌هایی که تجربه معامله‌گری اندک باشد. 

هر چه تحرکات قیمتی در بازار زیادتر و رقابت بیشتر باشد، حفظ تمرکز برای اغلب معامله‌گران سخت‌تر است. مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد که تریدرهایی که مدیتیشن یا یوگا انجام می‌دهند، می‌توانند تمرکز خود را تا 40 درصد بهبود بخشند و اشتباهات ذهنی خود را تا حدود 25 درصد کاهش دهند.  

داشتن یک طرز فکر معاملاتی برای موفقیت در بازارهای مالی و زندگی ضروری است؛ به این معنی که باید به ذهنیتی رسید که پوزیشن‌ها مطابق با تحلیل و استراتژی باز ‌شوند؛ نه بر اساس احساسات. داشتن یک ذهنیت قوی تجاری به همراه مراقبه کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در بازار گرفته‌ شود. مدیتیشن یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که می توان برای تغییر عادات معاملاتی از آن استفاده کرد؛ که این امکان را ایجاد می‌کند تا با تعادل بین ذهن و بدن، ذهنیت تجاری مثبتی ایجاد شود. وضعیت ذهنی، تاثیر قابل توجهی در معاملات و تصمیم گیری‌ها دارد به خصوص اگر در حالت‌هایی که تجربه معامله‌گری اندک باشد.

مدیتیشن در مسیر ترید چه می‌کند؟

  1.آماده شدن برای موقعیت های استرس‌زا:

انجام مراقبه و یوگا کمک می‌کند تا ذهن تیز نگه داشته شود و برای تصمیم گیری درست در زمان مناسب خود آماده باشد.   

  2.دست کشیدن از ترید بد:

هنگام شروع به ترید، احتمال انجام اشتباهات زیاد است و این مورد اصلا مشکلی ندارد. در چنین مواقعی تنها کاری که می‌تواند حلال مشکل باشد، این است که از اشتباهات درس بگیریم و دیگر آن‌ها را تکرار نکنیم؛ در غیر این صورت، غفلت از اهداف بلند مدت خودنمایی می‌کند.

موفقیت در حساب پراپ‌ با مدیتیشن

از آنجانی که در حساب‌های پراپ، تنها سود با تریدر به اشتراک گذاشته می‌شود و ضرری شامل حال وی نمی‌شود، ضمنا چون با هزینه بسیار کم می‌توان سرمایه قابل‌توجهی دریافت کرد و نگرانی در خصوص سرمایه باقی نمی‌ماند، زمینه استرس خیلی کمتری برای او وجود دارد، پس تاثیر یوگا، خصوصا مدیتیشن برای تریدر بیشتر است پس از لحاظ فنی قوی‌تر شده و نتایج بهتری را می‌تواند رقم بزند. در رابین سود، تریدر از زمانی که فعالیت خود را آغاز کرده و چالش دریافت می‌کند، می‌تواند از امکانات و پشتیبانی ما در خصوص مشاوره تراپیستی و منتورشیپی به صورت رایگان بهره‌مند شود. در نتیجه آن، تریدر با اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌تواند استراتژی شخصی خود را بسنجد. اگر تریدر چالش را رد شود با کمک منتور می‌تواند ایرادات خود را شناخته و درصدد بر طرف کردن آن‌ها باشد و در نتیجه به تجربه خود در مدیریت بازارهای مالی بی‌افزاید و با کمک تراپیست و راهکار‌های وی قدرت ذهنی خود را افزایش دهد.

حال بپردازیم به تمرینی که برای معامله‌گری یا ترید باید انجام داد:

پیدا کردن زمانی مختص به مدیتیشن خیلی اهمیت دارد؛ خواه قبل از شروع کارهای روزانه خواه بعد از اتمام آنها. نیازی نیست از 5 دقیقه بیشتر باشد، تنها در وضعیت راحت قرار گرفتن و حذف عوامل حواس پرتی خیلی مهم است، با چشمان بسته، باید بر تنفس خود متمرکز شد، لحظه ای صبر کرد و مجدد نفس کشید. با تمرکز بر لحظه بین دم و باز دم، می توان به مدیتیشن ادامه داد، که بسته به تیپ شخصیتی و راهکاری که تراپیست در اختیارتان قرار می‌دهد متفاوت است.

کلام آخر

استفاده از مدیتیشن برای تریدرها، خصوصا فعالان بازارهای مالی در بحث پراپ بسیار مهم و اثربخش است و مزایای زیادی خواهد داشت که استفاده کنندگان از این تمرینات قطعا آن‌ها را لمس خواهند نمود. کافیست بعضی از تمرینات را آغاز کرده تا کیفیت آن را بر عملکرد خود ببینند.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید
captcha

مهسا نیازی
عالی
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
ممنون عزیزجان
محمدرضا
من از تراپیست کمک گرفتم برای شروع مدیتیشن و میتونم بگم عالی پیش رفتم البته بگم خودم خیلی تلاش کردم پیشنهاد میکنم شماهم انجام بدین
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
خداروشکر، امیدوارم هر روز بهتر از روز قبل و موفق تر باشید
نیکو جلالی
من مدیتیشن کردم و واقعا توی بازه مثلا بگم 5 ماه نتیجه گرفتم
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
خداروشکر عزیزجان
میرزایی
میش هاز تجربیات تریدر هایی بزارید که یوگا کردن ؟
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
حتما اگه امکانش باشه
مونس ایرانی
واقعا یوگا بمن کمک کرد توی ترید بهتر
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
خداروشکر
علیرضا
من با تراپیست صحبت کردم خیلی کمک کرد
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
خداروشکر عزیزجان
محدثه
تراپیست میتونه کمک کنه در این مورد ؟
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
بله حتما
مهلا محسنی
فایل صوتی مدیتیشن دارید ؟
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
ختما با تراپیست صحبت کنید عزیزجان
زینب نیرو زاده
یوگا واقعا نتیجه میده
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
بله عالیه
احمدرضا
اموزش مدیتیشن هم دارید ؟
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
باید با تراپیست صحبت کنید عزیزجان
از طریق پلتفرم های زیر با ما در ارتباط باشید
social linkedin
social aparat
social support
social telegram
social instagram