شکاف‌ها (معضلات) پراپ در ایران، از کمبودها تا مشکلات اساسی


زمان مطالعه : 7 دقیقه

تاریخ انتشار : 1403/06/16

با توجه به برخی قانون‌گذاری‌ها و تحریم‌های اعمال شده،‌ برخی از اطلاعات مرتبط با بازارهای خارجی و نیز دسترسی به پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی محدود شده‌‌اند که این محدودیت‌ها می‌توانند تأثیر مستقیم بر روی عملکرد و سودآوری پراپ تریدینگ برای ایرانیان داشته باشند.

پراپ‌تریدینگ در ایران به دلیل محدودیت‌های موجود در عرصه مالی و بازار سرمایه مشکلات خاص خود را دارد و از آنجایی‌که در این حوزه، دسترسی به اطلاعات سریع و دقیق بسیار حائز اهمیت است، با توجه به برخی قانون‌گذاری‌ها و تحریم‌های اعمال شده،‌ برخی از اطلاعات مرتبط با بازارهای خارجی و نیز دسترسی به پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی محدود شده‌‌اند که این محدودیت‌ها می‌توانند تأثیر مستقیم بر روی عملکرد و سودآوری پراپ تریدینگ برای ایرانیان داشته باشند. در این مقاله سعی می‌کنیم گوشه‌ای از شکاف‌های این حوزه را در کشور عزیزمان ایران بررسی کنیم. 

قانون‌مندی بازارهای مالی خارجی و بین‌المللی

در دهه‌های اخیر، محبوبیت بازارهای جهانی مانند فارکس افزایش یافته و بسیاری از کشورها این بازارها را به رسمیت شناخته و فعالیت در آن‌ها را به عنوان یک شغل رسمی، پذیرفته‌اند؛ اما در ایران به دلیل نبود قوانین مشخص و ابهام در این زمینه، تریدرها با چالش‌های زیادی روبرو هستند. با توجه به قوانین مبهم، ترید در بازارهای مالی در ایران به طور کلی غیرقانونی به شمار می‌رود. اگرچه قوانین مشخص برای این بازار وضع نشده، اما در سال ۱۳۹۰ سازمان بورس برای جلوگیری از افزایش شرکت‌های هرمی، بازار فارکس را غیرقانونی اعلام کرد؛ البته کارشناسان این حوزه معتقدند که نباید ماهیت کلی این بازار را به دلیل سوءاستفاده برخی شرکت‌ها زیر سوال برد.

برای وضع این قانون، موارد مختلفی را مدنظر قراردادند و آن‌ها را بررسی کردند که جلوتر به آن‌ها اشاره می‌کنیم اما لازم است بدانیم که تعدادی برطرف شده و تعدادی هم در حال برطرف شدن هستند، اما این غیرقانونی بودن کلی این بازار همچنان به قوت خود باقی‌است.

در دهه‌های اخیر، محبوبیت بازارهای جهانی مانند فارکس افزایش یافته و بسیاری از کشورها این بازارها را به رسمیت شناخته و فعالیت در آن‌ها را به عنوان یک شغل رسمی، پذیرفته‌اند؛ اما در ایران به دلیل نبود قوانین مشخص و ابهام در این زمینه، تریدرها با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

نبود بروکر در ایران

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که تریدرهای ایرانی همچنان با آن مواجه هستند، نبود کارگزار معتبر در ایران است.  به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اکثر بروکرهای مطرح علاوه بر این که نمی‌توانند در ایران شعبه داشته باشند، حق ارائه خدمات به ایرانیان را نیز ندارند اما با این حال، برخی بروکرها با داشتن مجوزهای مناسب، به ایرانی‌ها خدمات ارائه می‌دهند؛ البته لازم به ذکر است که آن‌ها شعب اصلی خود را در خارج از ایران دارند و در داخل ایران شعبه‌ای ندارند. غیر از محدودیت ترید در بروکرهای مطرح دنیا، پراپ‌فرم‌ها نیز، از دریافت خدمات از این بروکرها با مشکل رو به رو هستند و به ناچار تمامی فعالیت‌های حول محور ترید به صورت پراپ نیز با محدودیت رو به رو است. به علاوه اگر پراپ‌فرمی حتی به صورت واسطه، راهی برای ارتباط ایرانیان به بروکرهای مطرح دنیا فراهم کند، ممکن است با سوظن‌هایی رو به رو گردد که در نهایت مشکلات مالی را برای آن‌ ایجاد می‌کند. 

محدودیت‌های اینترنت در ایران

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده بر بستر اینترنت برای ایرانیان، مشکلات عدیده‌ای برای ایرانیان جهت بهره‌مندی از خدمات بروکرها وجود دارد. همین مورد باعث می‌شود اکثرا برای فعالیت در این بازارها، تریدران یا حتی شرکت‌های پراپ‌تریدینگ مجبور به استفاده از vps برای دسترسی به متاتریدر مدنظر خود باشند که همین مورد باعث کندی سرعت پلتفرم مدنظر برای انجام معاملات است نه در مواردی باعث ضرر و زیان تریدران می‌گردد.

سخت‌گیری قانون ایران برای پراپ‌فرم‌ها

قوانین و شرایط سختگیرنه ایران برای شرکت‌های پراپ‌فرم باعث شده اکثر این مجموعه‌ها، با وجود ارائه خدمات به ایرانیان، در ایران مستقر نبوده که همین مورد، یکی از دلایل عدم اطمینان‌پذیری‌ ایرانیان به آن‌هاست. من جمله این قوانین می‌توان به قانون تجارت و ثبت شرکت، شعبه‌ها و نمایندگی‌های خارجی، حمایت از مالکیت معنوی و صنعتی و مالیات اشاره کرد. وجود همین قوانین و زیرذره بین قرار دادن شرکت توسط قانون است که باعث می‌شود تعداد کمی از این شرکت‌ها بتوانند در ایران فعالیت داشته باشند؛ البته ما می‌توانیم رابین‌سود را اولین و تنها پراپ‌فرم مستقر در ایران بدانیم.

عدم رویافروشی در پراپ‌تریدینگ

در گذشته، به دلیل نبود آموزش‌های صحیح و آگاهی کافی در میان سرمایه‌گذاران، تعداد زیادی از افراد متحمل ضررهای مالی می‌شدند. خیلی از افراد، با استفاده از این شرایط، شروع به فروش پکیج و بسته‌های آموزشی خود می‌کردند. خوشبختانه، اکنون از شمار این افراد بسیار کاسته شده است اما هنوز هستند کسانی که از شکاف و معضلات موجود در این عرصه برای سود هر چه بیشتر خود استفاده می‌کنند. این رویافروشی به افراد، خصوصا تازه‌کاران دنیای بازارهای مالی متاسفانه باعث وارد کردن ضر و زیان‌های مالی و معنوی زیادی می‌شوند. لازم است بدانیم با افزایش فعالیت در این بازار و ارائه آموزش‌های به‌روز توسط بهترین اساتید دنیا که در ایران ترجمه شده‌اند، سطح علمی و آگاهی تریدرهای ایرانی بهبود یافته است و امید است خسارت‌های وارده به افراد از این سمت به حداقل‌ترین حالت ممکن برسد. پراپ تریدینگ چون علاوه بر ایجاد بستری برای دریافت سود مالی توسط تریدر، با داشتن پشتیبانی، امکان دسترسی به اطلاعات دست اول و تحلیل‌های مالی متخصصان خودشان، شامل تحلیل‌های بازار، اخبار مالی، پیش‌بینی‌ها و اطلاعات مرتبط با روند‌های بازار،که به تریدر کمک می‌کنند تا تصمیمات بهتری در معاملات خود بگیرند و بعضا خدمات منتورشیپی و تراپیستی، زمینه رشد سطح علمی تریدر را بدون ترسیم مدینه فاضله فراهم می‌کنند. 

پراپ رابین‌سود

رابین سود یک پروژه آموزشی است، جهت ارتقای سطح کیفی معاملات و آموزش اصول اولیه به صورت درست برای تمام هم‌میهنان، چه معامله‌گران بازارهای مالی به ویژه بازارهای مالی داخلی وبین‌المللی و چه دیگر هم‌میهنان که آشناییتی با این بازار ندارند و جهت محقق کردن این امر پراپ‌تریدینگ را به عنوان موثرترین و بهترین روش انتخاب نموده است.

چالش‌های طراحی شده توسط کارشناسان، منتور و البته تراپیست رابین سود به گونه‌ای است که تریدر به دور از فضای استرس و فشار روانی، برای رشد سرمایه مالی و سطح اطلاعات فنی خود تلاش کند. چالش‌های رایگان و غیررایگان مجموعه رابین‌سود، قابل دریافت برای تمامی عزیزانی که نیاز به آموزش یا دریافت مشاوره برای انجام معاملات خود در بازارهای مالی را دارند، است.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید
captcha

روشن پژوه
عالی و مثل همیشه مفید
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
ممنونیم.
Mona ahmadi
نت که داغون توی ایران افزاینده بزاریم بهتر میشه دوستان به نظرتون؟
سلطانی محمد
این گروه های تلگرامی هم اضافه کنید لطفا به بیستون خسته مون کردن همش چرت تحویل مون میدن بابا ما مگه چه چیزی بهتون بدهکاریم ؟شما چه قدر از قبل ما خوردین من با حرف اونا تا حالا چهههههه قدر ضرر کردم
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
متاسفیم بابت ضررهای که متحمل شدید دوست عزیز.
مهتاب رشتی
ای بابا خسته شدیم والا گناه کردیم تریدر شدیم
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
مشکلی پیش اومده دوست عزیز؟
Z.M
از همه بدتر این پکیج فروش23 ها هستن
احمد رضا
چالش رایگان چند مدل دارید
Nikoo
بروکر بروکر بروکر واقعا ای کاش توی ایران بودن
Moradi
واقعا این شرایط تا کی میخواد باشه؟؟
نخست
کاملا درسته
هستی مهدوی
من چالش تمرینی برداشته بودم الان چالش فرصت ها دارم منظورم اینه اگه ایران قوانین بهتري داشت لازم نبود من مثلا ی پراپ رایگان بردارم که به شما مطمئن بشم
امیر
بدتر از همه کلاه برداری هست که پراپ ها میکنن و ما رو بد بی اعتماد میکنن به همه
M
ای کاش یکم راحت تر میشد نوی ایران ترید کرد
محمد
واقعا توی ایران ترید خیلی سخته
هیراد
من تازه دارم پراپ شما رو بررسی‌میکنم هنوز به قطعیت نرسیدم در مورد شما ولی تا الان واقعا حس میکنم شفافید با ما
از طریق پلتفرم های زیر با ما در ارتباط باشید
social linkedin
social aparat
social support
social telegram
social instagram